Rapportera en incident - det är inte bara ledarna som måste vidta åtgärder
På tal om människor är det viktigt att inte bara tänka på säkerhetsansvariga utan även på alla anställda som är ansvariga för att rapportera incidenter. Kronlöf anser att en av de viktigaste utmaningarna är att få människor att engagera sig: "Ofta rapporterar upp till 90-95 procent ingenting och det är inte möjligt för de återstående fem till tio procenten att dokumentera varje incident eller observation som organisationen skulle kunna lära sig av." Beroende på de underliggande värderingarna och kulturen i organisationen i fråga finns det olika skäl till varför de flesta arbetstagare tenderar att undvika att rapportera. Å ena sidan anses det vara för tidskrävande, å andra sidan är människor rädda för att bli straffade för att ha gjort ett misstag eller så tror de inte att det leder till verkliga förbättringar.
Nyckeln ligger i säkerhetskulturen, i de gemensamma värderingar som påverkar beteendet hos de anställda i ett företag. "Jag tror att det sker en stor förändring i hur vi ser på mänskliga fel. Vi kan se en förändring från att fokusera på misstagen, som kallas 'mänskliga fel', till att fokusera på mänskliga faktorer", förklarar Kronlöf. Naturligtvis kommer människor alltid att göra misstag, men det är nödvändigt att vidta försiktighetsåtgärder så att ett misstag inte leder till katastrofala konsekvenser. Därför måste säkerhetsansvariga inte bara fokusera på potentiella fel utan också på potentiella konsekvenser för att eliminera risken för en katastrof. "Under lång tid sågs anställda som gjorde misstag endast som problemet inom arbetssäkerheten. Vi bör erkänna att människor per automatik försöker undvika olyckor och att människor snarare kan vara nyckeln till att hitta lösningar för en säkrare arbetsmiljö. Vi bör vara försiktiga med att dra slutsatsen att majoriteten av incidenterna orsakas av "mänskliga misstag" och i stället fokusera på att bättre förstå "mänskliga faktorer". Det är en av skillnaderna mellan Safety I och Safety II*", förklarar Kronlöf och kommenterar en stigande trend inom säkerhetshantering. Den mångårige produktchefen på Quentic inser att det vanligtvis finns förståeliga skäl till varför människor tar vissa risker eller gör avkall på vissa saker, och dessa skäl måste identifieras.
Med detta i åtanke är det också viktigt att undvika att människor blir rädda för att göra misstag. "Man bör tacka folk för att de rapporterar om en olycka som har varit nära att hända, även om någon har gjort ett misstag. Ingen ska vara rädd för att bli straffad", råder Kronlöf. Detta kan öka motivationen för att rapportera inte bara incidenter och nästan-olyckor utan även observationer, och för att bli mer proaktiv i det förebyggande arbetet. För att få alla anställda att förbättra arbetsmiljöarbetet har Quentic nyligen lanserat en ny modul för hantering av "incidenter och observationer" i sin programvara. Lösningen kan användas via Quentic App eller på Quentic-plattformen. Det är till och med möjligt att rapportera incidenter och observationer av alla typer utan att vara inloggad, vilket underlättar rapporteringen för frontlinjemedarbetare och intressenter.
"Vi kan inte bygga upp en säkerhetskultur om bara ett fåtal personer är involverade. Med vår programvara vill vi göra säkerheten mer inspirerande. Vår vision är att engagera alla människor som bidrar till arbetsmiljöarbetet, även om vi vet hur ambitiöst det är", säger Kronlöf.