One Peak Partners & Morgan Stanley investerar 22 miljoner

2017-05-22

EcoIntense meddelar att riskkapitalföretaget One Peak Partners och investeraren Morgan Stanley Expansion Capital är nya delägare i företaget. De finansiella medlen ska huvudsakligen stärka den internationella tillväxten.

EcoIntense GmbH är med sin snabbt växande SaaS-produkt EcoWebDesk en av Europas ledande leverantörer av programvara för arbetsmiljö, säkerhet, miljöledning och hållbarhet. EcoWebDesk hjälper företag att effektivt styra alla processer inom hälsa, miljö och säkerhet (HMS) samt hållbarhet på ett sätt som uppfyller rättsliga föreskrifter om regelefterlevnad.

De omfattande ämnesmodulerna och funktionerna samt det faktum att de är sammankopplade med varandra gör programvaran unik. I deras kundkrets hittar man både globalt agerande koncerner samt små och medelstora industriella företag. På huvudkontoret i Berlin arbetar i nuläget över 90 anställda. Ytterligare försäljningskontor finns för närvarande i Bayern, Niedersachsen, Österrike och USA.

I samband med investeringen sålde Berliner Business Angel Fondgesellschaft och det schweiziska företaget Family Office Wecken & Cie. sina andelar i företaget. ”Att sälja våra andelar och lämna företaget efter den framgångsrika uppbyggnadsfasen är ett av våra bästa avslut under de senaste åren”, förklarar Frank Hölzle, CEO för Wecken & Cie. Förvaltningsbolaget Care4 AG är mycket nöjda. ”Vi sysslar med tidiga investeringar, så det var precis rätt tidpunkt för oss och vi tackar för de uppnådda framgångarna. Vi önskar de nya investerarna och teamet all lycka till i nästa tillväxtfas.”

Markus Kreßmann, Investment Director för High-Tech Gründerfonds (HTGF), meddelar: ”Vi fortsätter att vara delaktiga i EcoIntense med en betydande position, eftersom vi ser en stark tillväxtpotential även i framtiden och eftersom vi som såddinvesterare vill vara med och bygga stora, värdefulla företag”. Han fortsätter: ”De namnkunniga nya investerarna understryker företagets framgångar under de senaste åren. Vi kommer fortsätta att aktivt stödja företaget med vårt stora nationella och internationella nätvärk – i synnerhet inom industrin.”

Företagets tre grundare – Markus Becker, Hardy Menzel och Sebastian Mönnich – fortsätter att leda EcoIntense GmbH strategiskt och operativt i egenskap av affärsledande delägare.

”Detta är en av våra viktigaste milstolpar”, säger Markus Becker, grundare och CEO. ”Vi kommer att fortsätta att betjäna vår marknad på ett omfattande sätt med EcoWebDesk även under kommande år. EcoIntense kommer att bli Europas ledande leverantör av programvara som optimerar och standardiserar EHS-processer enligt kraven på hållbarhetsrapporter. Vi känner One Peaks och Morgan Stanleys team sedan ett tag tillbaka och vi har definierat transaktionens parameter tillsammans. Därför är vi extra glada över att ta våra nästa steg tillsammans.”

”Vi ser fram emot att samarbeta med grundarna, Morgan Stanley Expansion Capital och HTGF för att utnyttja den positiva marknadsdynamiken med EcoIntense och fortsätta driva kunders vilja att ta sig an EHS-lösningar framåt. Vi är imponerade av företagets starka tillväxt och den enastående tekniska plattformen”, säger David Klein, Managing Partner för One Peak Partners. ”Vi kommer att stödja EcoIntenses internationella expansionsstrategi och bygga vidare på deras uppnådda framgångar och på så vis skapa den europeiska marknadsledaren.”

”Morgan Stanley Expansion Capital är entusiastiska över att ingå i ett långfristigt partnerskap med EcoIntense”, säger Robert Bassman, Managing Principal på Morgan Stanley Expansion Capital. ”EcoWebDesk ger både storkoncerner och små och medelstora företag en imponerande kombination av enastående arbetsflöden, hög processoptimering och ett intuitivt gränssnitt. Vi är glada över att vara med och stötta EcoIntenses expansion med vårt nätverk.”

I samband med transaktionen fick EcoIntense juridisk rådgivning av Gerhard Wacker (PwC Legal), medan One Peak Partners och Morgan Stanley Expansion Capital samarbetade med advokatbyrån Vogel Heerma Waitz och Cooley LLP. Sekretessavtal gäller för transaktionens konkreta detaljer.

Ladda ner pressmeddelande från 2017-05-22 (PDF, 630 kB)

Geschäftsführer der Quentic GmbH

Ledningsgrupp EcoIntense GmbH: Markus Becker, Sebastian Mönnich, Hardy Menzel