Dr Mario Lenz är ny CPO för Quentic

2019-04-23

Quentic utökar sitt ledningsteam. Sedan den 15 april arbetar Dr Mario Lenz i rollen som Chief Product Officer (CPO). I den nyskapade positionen ansvarar han för produktstrategin hos företaget, som är den ledande tyska leverantörer av programvara för hälsa miljö och säkerhet (HMS), samt för företagets samhällsansvar (Corporate Social Responsibility, CSR). Företagets produktportfölj innehåller förutom programvaruplattformen och appen olika innehållstjänster och ett integrationslager för att ansluta systemet hos kunder.

”Jag är så glad över att kunna tillsätta Dr Mario Lenz som CPO. Han är otroligt skicklig inom produkthantering och har starka ledaregenskaper. Med hjälp av hans omfattande kompetens kommer vi fortsätta att utvidga vår internationella tillväxt”, säger Markus Becker, CEO för Quentic.

Dr Mario Lenz har tidigare arbetat som Senior Vice President Product Management för Market Logic Software AG. Han har mångårig erfarenhet som Chief Technology Officer (CTO) och Chief Operating Officer (COO) hos olika teknikföretag. Sedan mer än tio år tillbaka fokuserar han på just produkthantering. Dr Lenz studerade data- och informationsteknik på Humboldt-universitetet i Berlin och doktorerade inom artificiell intelligens 1999.

Dr Mario Lenz, Chief Product Officer (CPO) för Quentic

Quentic är en ledande leverantör av SaaS-lösningar (Software as a Service) på den europeiska marknaden för EHS och CSR. Företaget har sitt huvudkontor i Berlin och har 200 anställda. Ytterligare kontor finns i andra städer i Tyskland, Österrike och Schweiz samt i Finland, Belgien, Danmark och Nederländerna. Mer än 600 kunder förbättrar sitt EHS- och CSR-arbete med programvaran Quentic. Onlineplattformen innehåller åtta olika moduler som kan kombineras efter behov och önskemål: Arbetssäkerhet, Risker & Revisioner, Farliga ämnen, Regelefterlevnad, Webbutbildningar, Processer, Miljöledning och Hållbarhet. Quentic kopplar samman data, förbinder aktörer inom EHS och CSR samt skapar engagemang för ämnesområdet som helhet – i webbläsare eller app. Eftersom uppgifterna sträcker sig över olika avdelningar, driftställen och länder kan företagsprocesserna styras effektivt och enligt rättsliga föreskrifter.

Sedan den 15 april leder Dr Mario Lenz produktförvaltningen på Quentic.